< ![CDATA[“Leraren slaan alarm over het feit dat steeds meer leerlingen complete werkstukken – tekst en plaatjes – van het internet halen en zonder schroom inleveren. Uit een recent onderzoek blijkt dat 58 procent van de leraren internetplagiaat als een groot probleem ziet.” (bron)

Het is niet de eerste keer dat men ‘alarm’ slaat en dat men ‘een groot probleem signaleert’ Profielen heeft er onlangs nog uitgebreid aandacht aan besteed. (zie ook NATplaza 12 december en 22 november)
Een mogelijk nuttig hulpmiddel bij plagiaatdetectie is Ephorus. Sommigen beschouwen het als Haarlemmerolie, ander zijn wat kritischer. Ik denk dat dat laatste best wel nodig is. Kritisch kijken naar de informatie die Ephorus levert. Wat zegt 50% overlap? Is 15% ‘plagiaat’dan beter? Is iemand van wie z’n taalgebruik vol zit met clichés iemand die plagiaat pleegt?

Dit en veel andere vragen komen in de discussie naar voren die binnenkort bij RBS (TMA) zal worden gevoerd als studentproducten worden ingeleverd via de inleveropdracht in N@Tschool.
Instituten die graag een demo op maat willen binnen N@Tschool kunnen contact opnemen met de ICTO-groep via secretariaat O&K

NASCHRIFT:
Het stukje staat ook op een andere site en leidt tot heel veel reacties. Stuk voor stuk aardige bijdrages aan de discussie over wel/niet Ephorus
]]>

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s