portfolio op straat


inbox-ontvangen-dossiersDe afgelopen week heeft een groot aantal studenten portfoliodossiers aangemaakt en gekoppeld aan coaches, docenten en begeleiders. Dit gaat niet altijd even soepel blijkbaar want de dossiers belanden ook in de -elektronische- mappen van grote groepen mensen die niets met deze studenten te maken hebben.

Voor zowel studenten als ontvangers is dit geen prettige situatie. Voor de student niet omdat hij ongemerkt de inhoud van zijn portfoliodossier bij een grote groep mensen brengt. Voor de ontvangers niet omdat ze de lijst van te beoordelen dossiers ‘vervuild’ zien worden door dossiers van onbekende studenten.  De oplossing is natuurlijk eenvoudig:  Het portfolio is van de student (zeggen we allemaal!) dus is hij ook eenvoudigweg verantwoordelijk voor de koppeling tussen z’n materialen en de ontvanger. Ofwel, de student kiest ‘bewust’ (??) voor de koppeling naar een hele groep gebruikers.

Maar is dit wel zo bewust gedaan? Ik vermoed van niet. Het lijkt me namelijk niet logisch dat een student een portfoliodossier (met POP, PAP, CV enz) naar een hele groep stuurt in plaats van een individu? Of heeft-ie behoefte aan feedback van alle medewerkers van de HR?

Het ligt meer voor de hand dat de studenten zonder na te denken een groep selecteert vanuit de gedachte “daar zal mijn docent oook wel in voorkomen” . Tja, die groep is binnen de HR wel enorm groot!!!

Studenten én coaches/begeleiders zijn via mail inmiddels gewezen op het effect van ‘ondoordacht’koppelen en een aantal heeft inmiddels al actie ondernomen.

2 Reacties op “portfolio op straat

  1. Andre, het gebeurt steeds dat studenten alle users rechten geven en denken dat ze hun dossiers dan ook naar die users moeten sturen! We hebben in onze manuals het koppelen van users geschrapt om dat te voorkomen. Dat kan ik de andere opleidingen ook aanraden.

  2. Ha Andre,

    ik ben eigenlijk wel voor zelfbeschikking. goede zet dat jullie het zo inzetten.

    Als coach krijgt ik vaak van die doorgeef mailtjes (nu net weer een). (en ik maak me er zelf ook schuldig aan) Zoals Peter misschien laatst al zei. Kunnen we niet directer (i.e. de student zelf) communiceren. want dat doorgeven kost volgens mij onnodig veel moeite (of verzuipt in de rest vd mailtjes)

    een andere mogelijkheid, geeft natschool de mogelijkheid om het process te stroomlijnen aan de heuristieken van de student ? (eufemistisch: “hufterproof” genoemd.. 🙂

    keep up the good work.

    Ernst

Geef een reactie

