Onderwijsdagen 2009 – Sociale Media in het onderwijs


In een vol programma zoals dat van de Onderwijsdagen kan het wel ’s gebeuren dat een sessie niet door kan gaan. Zo kwam ik ongewild bij de van Michael van Wetering (Kennisnet) die ons schetste hoe er met sociale media in het onderwijs wel/niet wordt omgegegaan.
Op een van de dia’s toonde hij de vele dwars- en kruisverbindeningen tussen personen, middelen en situaties. met recht een vergelijkbare situatie met een dorp zoals Breughel het al eerder schetse: iedereen is met iedereen in conact, is ‘sociaal bezig’ en communiceert daarbij. Het gaat met name om dat laatst: de conversatie. Hoe ziet deze er uit en waar(-mee) voer je hem? De meest bekende instrumenten zijn natuurlijk Hyves, Facebook, Twitter, LinkedIn, Myspace en MSN. Het zijn de instrumenten waar jongeren snel mee vertrouwd zijn en die ze dagelijks gebruiken. So far so good. Maar zijn ze daarmee de digital natives waar we ‘tegenop moeten kijken”? Niet echt want de jongeren zijn weliswaar handig in het gebruik ervan maar dat maakt nog niet dat ze zoveel ICT-vaardiger zijn dan ouderen. Inmiddels is wel duidelijk dat het onderscheid natives en immigrants niet hard te maken is.
Michael van Wetering vergeleek het gebruik van sociale media ook wel met een voetbal. Een kind dat met een voetbal een veld op stapt creeërt meteen een situatie waarin een aantal afspraken spontaan lijken te gebeuren: er worden groepen gevormd, regels afgesproken, doelen geplaatst, ‘onafhankelijken'(scheidsrechters) erbij betrokken enz. Ieder spel z’n eigen instrument, regels en afspraken. Vraag is hoe je daar als school op in moet spelen. Hoe ziet de voetbal eruit die we school noemen??
In de discussie die volgde werd -helaas- toch ook weer ingegaan op de zogenaamde schadelijke gevolgen van al deze media in de lessen. Jammer om te horen dat er nog scholen zijn die overwegen sites te blokkeren. De presentatie bood niet veel nieuwe inzichten en het is jammer dat Michael niet meer aandacht besteedde aan een eigen kennisnetonderzoek.

Later in de week  was ik namelijk aanwezig bij een presentatie van Alfons ten Brummelhuis (Kennisnet) die resultaten uit een onderzoek naar Jongeren en Interactieve media liet zien.  Zo toonde hij aan dat bijna 50% van de jongeren “traditionalisten” zijn die “een beetje mailen, surfen en MSN-en” Slechts 9% is echt (super-)productief bezig en straalt het beeld uit van de Netgeneration.

De publicatie is onderdeel van de Kennisnet Onderzoeksreeks en kan besteld worden of gedownload

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s