Onderwijsdagen 2009 – Arrangeren


Arrangeren is blijkbaar ‘booming’ want op de onderwijsdagen werden meerdere workshops en presentaties over arrangeren gehouden. Ik woonde de presentatie bij van Serge de Beer en Chantal Vos die vertelden hoe zij uitgaande van het enorme aanbod van digitaal lesmateriaal antwoord probeerden te geven op vragen als “wat is de meerwaarde van arrangeren? “, “Hoe betrekken we de leerlingen erbij” en “Hoe maken we het praktisch toepasbaar” Het is in de presentatie niet gelukt een antwoord op alle vragen te krijgen. De zaal werd in groepen verdeeld en kreeg een opdracht voorgelegd. De discussies die daarbij ontstonden vulden vervolgens het grootste deel van deze sessie.
Dat is natuurlijk een goed teken want de presentatie en opdracht leiden tot veel vragen: Moet een docent nu wel of niet ontwikkelaar zijn? Is degene die het arrangement samenstelt de docent zelf? Is het voldoende een of twee docent-arrangeurs te hebben die arrangeren zonder vakinhoudelijke kennis te hebben? Wat is nu precies arrangeren? Als dit gebeurt met basismateriaal, waar komt deze dan vandaan?

In de opdracht werkte de ene groep aan een leervraag en ging de andere een procedure bedenken om de leervraag helder te krijgen. In mijn groep stelden we de volgende leervraag vast: de studenten kunnen aan het einde van de module landbouwmachines op verantwoorde wijze reinigen en onderhouden. Zij moeten hierbij rekening houden met (inter-)nationele regels op het gebied van het milieu (“duurzaam reinigen”). De andere groep bevroeg ons om onder andere te weten te komen op welk niveau de module moest plaatsvinden, welke lesmaterialen en werkvormen nodig waren en welke welke (beroeps-)producten gewenst waren. Tijdsgebrek zorgde ervoor dat we het helaas niet konden afronden.
Tenslotte werden een paar arrangementen getoond. Opvallend hierbij was het gebruik van templates zodat de voorbeelden de indruk gaven dat alles volgens een bepaald stramien was opgebouwd. Mede door deze voorbeelden werd het voor mij in ieder geval niet helder wat de meerwaarde was en waar de inbreng van gebruiker was. Misschien iets voor de Onderwijsdagen 2010 als verdiepingsessie????

NOOT: Ik heb toch stellig de indruk dat  N@Tschool de term arrangeren en arrangeerruimte heeft geïntroduceerd. Voor 1996 had ik er nog nooit van gehoord. Of kan iemand het tegendeel aantonen?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s